søndag 8. mars 2015

Gratulerer med dagen!

Ja, det er den internasjonale kvinnedagen i dag!
Og her har vi hatt den første vårdagen, fantastisk deilig.

Og så drar Anne på Moseplassen i gang "vårens vakreste eventyr", 
nemlig x- faktor for blomster.
Passende nok er dagens farge ROSA...

Billedbiblioteket inneholder jo mengder av vakre roser i alle nyanser,
men i dag ble det en annen elsklingsblomst:


Stokkrose, Alcea. 
Som du ser på bildet, er det ikke bare jeg som er glad i den!

Har elsket disse siden jeg så dem sprade utenfor et hus i Danmark, 
tilsynelatende vokste de rett opp fra brostenene.
Joda, de får lett (alltid?) rust på bladene, men er det så farlig?
Etter det jeg vet, sprer ikke rusten seg til andre planter.
Jeg setter dem helst litt bak i bedet, så blir også bladene skjult av andre planter.

Etter forbilde fra Danmark har jeg vanligvis satt dem i solveggen - men nå har jeg lært at
stokkroser egentlig liker seg best i halvskygge. 
I fjor sådde jeg nye, og satte ut i bed som har både hel og halv skygge, og de så ut til å trives.
Så da blir det kanskje mindre rust og?

Stokkroser er toårige, dvs de får bare blader det året du sår dem, og blomstrer og setter MASSE frø året etter. Men de kan leve lenger, spesielt om du klipper av stengelen etter blomstring.
Denne "rosen" tok jeg med fra gamlehagen, så den er faktisk tre år gammel på bildet.
Frøene tok jeg fra en av plantene jeg sådde et av de første årene i gamlehagen.

PS:
X- faktor er faktisk en konkurranse, men enda mer inspirasjon!
Du finner mange flotte bilder hvis du klikker deg inn på denne linken.
Og så kan du jo delta selv!

Husk, det viktigste er ikke å vinne, men å delta på festen etterpå.
Spesielt hvis juryen, selveste Anne Havåg Holter-Hovind og Finn Schøll er med!






11 kommentarer:

  1. Stokkroser er praktfulle planter! Den første gangen jeg sådde dem, så toppet jeg dem, noe jeg aldri skulle gjort for det ble ingen blomstring det året.......Man lærer så lenge man lever :o)
    Din stokkrose er utrolig vakker!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  2. Veldig fine!

    Lykke til i konkuransen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, solhatten din var også flott!
      Lykke til, du også!

      Slett
  3. Herlige stokkrosen. Jeg ahr ikke prøvd meg på den selv, men nyter den hos andre, og er veldig glad i hagepoppelrose som ligner mye.Hyggelig at du er med på konkurranse igjen Moster!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å være med igjen, ble et lite dytt til å få igang bloggingen etter vinteren.
      Veldig kjekt med alt du finner på, Anne!

      Slett
  4. Ja - de er så fine i blomsten- og de kommer i så mange farger - kanskje trikset med å sette de bak i beddet kan gi dem en ny sjanse i Eplehagen. Flott med inspirasjon

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gikk bra i fjor, men da var de jo helt nye...
      Skal rapportere utviklingen, he he!

      Det beste med denne konkurransen er bel all inspirasjonen man finner, jeg har sett flere jeg bare MÅ ha!

      Slett
  5. Staselige planter! Jeg mistet mine en fæl vinter, men sådde nye i fjor, og håper på blomstring i år :)

    SvarSlett
  6. Riktigt fin stockros. Har gjort ett försök att så frön av svart. Hoppas jag lyckas med det.

    SvarSlett
  7. Villrose og Maribel, lykke til med stokkrosene!

    SvarSlett